Skip to main content

Thank You 500,000 readers

Heritage - Digitalisierung der Museen

Ist die Digitalisierung der Kunstwerke in Museen ein Fluch?
Oder ist die Digitalisierung vielleicht ein Segen?
by Earl of Cruise
French Liner NORMANDIE backing out of her New York pier during a night sailing in 1935.
Oil on canvas 15"x22"
courtesy of William G. Müller, marine artist
Sicher erinnert sich jeder in der Bundesrepublik Deutschland noch an die Aufregung als Autos mit monströs anmutenden Aufbauten durch die Straßen fuhren. Sie photographierten alles was sie vor ihre rotierenden Linsen bekamen. Ein weltweit bekanntes amerikanisches Unternehmen, welches uns bei der Suche im Internet behilflich ist - wofür wir unsere Nutzerdaten hergeben - scannte unsere Umgebung, Häuser, Gärten und alles was da so kreuchte und fleuchte ... Dieses Unternehmen lichtete auch, zur Digitalisierung, Kunstwerke in den Museen der Welt ab. Genauso digitalisiert es Bücher und stellt sie im weltweiten Netz zur Verfügung.
Einerseits wollten wir unsere Privatsphäre geschützt wissen, andererseits stellen wir bedenkenlos jedes noch so unwichtige Detail unseres Lebens in genau dieses Netz - für jeden und immer zugänglich.
Damals, und immer noch, hieß es Datenkrake oder Datenheuschrecke. Und als diese Unternehmen zuerst nicht auf unsere Proteste reagieren wollte, musste die Politik qua Gesetzesvorschrift handeln. Man kann also Lieschen Müller nicht mehr im Bikini im Vorgarten sehen.
Aber seien wir einmal ehrlich zu uns, jeder nutzt den Service dankbar und liefert als Bezahlung seine werberelevanten Daten.
Kritisch wird es allerdings, wenn wir die im Heimatland des digitalisierenden Unternehmens geltenden prüden Regeln der Darstellung von nackten Körpern übergestülpt bekommen - also in der Kunst. Balken über der Venus von Milo? Das ist dann Zensur für uns Kontinental Europäer. Auch hier half eine weltweite Protestwelle, dass sich besagtes Unternehmen beugen musste.
Da soll noch einer sagen, wir Verbraucher hätten keine Macht.
Das Unternehmen nutzt unsere gesammelten Daten für seine Werbekontakte und eigenen Subunternehmen. Soweit so gut. Wenn wir als Nutzer kontrollieren können welche Daten da auf "ewig" in den Servern des Unternehmens sind. Das "wo" und "wie" ist eine der Fragen, ebenso wie die nach deren Nutzung. Hier gilt EU und deutsches Datenschutzgesetz.
Aber was bedeutet das im Zusammenhang mit Museen?
Ist es ein Fluch, ein Sargnagel? Oder ist die Digitalisierung am Ende ein Segen?
Die Antwort ist zweischneidig.
Jeder kann das Angebot nutzen, und sollte es auch können. Denn Kunst, wie und welche auch immer, bildet uns. In Europa zahlt man in fast allen Museen Eintritt, egal ob sie privat oder öffentlich finanziert werden. Es ist quasi eine Betrachtungs- oder Anschau-Nutzungsgebühr. Aber sozial schwache Mitbürger sollten freien Eintritt bekommen. Der Staat, das Land und die Stadt finanzieren solche Einrichtungen, und hier sollte nicht gespart werden. Es geht um unser Gedächtnis.
Museen und deren Exponate sind ein Allgemeingut (Allmende). Museen verwalten, pflegen und bewahren nur die ausgestellten oder deponierten Kulturgüter, wie private Sammler es sollten. Die Artefakte und Kunstwerke, welche unsere Vorforderen geschaffen haben gehören nicht einem, sondern sind ein für die Menschheit zu verwaltendes Erbe.
Viele haben nicht die Möglichkeit mal eben zu einer besonderen Ausstellung quer über den Globus zu reisen, nach New York, Kapstadt, Sydney oder Tokio. Oder in spezielle Museen, wie z.B. Marinemuseen in London, in Greenich, in Paris, in Saint Nazaire, in New York oder in Madrid, um die Artefakte und Ausstellungen dort zu sehen. Hier ist die Digitalisierung ein Segen.
Und ich glaube nicht, dass es irgendeinen der Interessierten von einem Museumsbesuch abhalten wird. Derjenige, welcher es sich leistet, kann oder will, der fährt in das Museum seiner Wahl.
Interessant ist hierbei, dass ich kürzlich lesen musste, dass ein US amerikanischer Liebhaber der ss NORMANDIE nach dem Verbleib der Kunstwerke, des idealen aller Ozean Liners fragte. Es ging dabei um die Entfernung der Wandpanelen, die ursprünglich von Jean Dunand für die NORMANDIE geschaffen worden waren. Sie wurden im Zuge des Umbaus der CELEBRITY SUMMIT entfernt. Wo sie verbleiben ... keiner weiß es derzeit. Kulturgut gehört allen
Jean Dunands Wandpanele für die ss NORMANDIE gefertigt, zurechtgestutzt für die geringere Deckenhöhe im Gourmet Restaurant `Normandie´ in der CELEBRITY SUMMIT. Im April 2016 wurde das Restaurant zugunsten eines massentauglicheren Angebotes umgebaut. courteay CELEBRITY CRUISES
Es wurde ausgiebig auf facebook diskutiert. Der Fragende plädierte für eines der rein privat finanzierten Museen in der USA. So weit so gut, wenn es nicht in Konkurs gehen muss, wie das Seaport Museum in New York.
Nur die Begründung des Fragenden war hingegen etwas verquer. `Weil die ss NORMANDIE für den Dienst nach New York bestimmt gewesen sei, gehörten die Artefakte von Bord der ss NORMANDIE samt und sonders in die USA´.
Wenn dann gehörten alle Artefakte der ss NORMANDIE nach Frankreich, dem Land welches sie geschaffen hatte und dessen Kultur die ss NORMANDIE als der beste Botschafter in die Welt hinaus trug.
Ein Traum wäre es in der Tat, würden alle Kunstwerke der ss NORMANDIE im Nachhinein digitalisiert und der Öffentlichkeit zugänglich gemacht. So muss man nicht nach Chicago, Los Angeles, Saint Nazaire, Paris reisen. Die Recherche egal zur ss NORMANDIE oder jedem anderen Thema würde sich erleichtern. Auch wenn das Original in Augenschein zu nehmen, ein besonderer Moment ist, weil man vielleicht etwas entdeckt, was das digitale Bild nicht zeigt oder kann.
Stellen sie sich vor, man könnte durch die 3D Räume der ss NORMANDIE wandern. Aber als 2D am PC ist ebenfalls nicht verkehrt.
Aus der ss NORMANDIE ist alles über die Welt verstreut. In Museen und bei Privatsammlern, und die raren Stücke werden mit den Jahren immer teurer. Es wird für die Forschung zur ss NORMANDIE ein Segen sein, wenn alles noch existierende digitalisiert wäre.
Die ss NORMANDIE ist solch ein, der Menschheit gehörendes, Kulturgut.

Comments

Popular posts from this blog

Ocean Liners in Movies or Films at Sea (updated Nov 2017)

For liners and the shipping companies movies and films had been a top marketing tool Movies or Films and liners at sea, had been intriguing me since I have read about in my youth in LUXUSLINER - BILDER EINER GROSSEN ZEIT by Lee Server ( THE GOLDEN AGE OF OCEAN LINERS ). But earlier, mot only since my first crossing, I was keen watching movies with liners in it, and disapointed, which was an understatement, when I realized the films have been made in a set ashore in some movie "factory". That was after my first crossing.   by Earl of Cruise an essay in progress `Sabrina´, Humphrey Bogart in the office, while LIBERTÉ is sailing out of New York harbor - screenshot Ocean liners, especially those of the luxury category, had been the location of dramas, love stories, thrillers, suspense and catastrophies sinde film was born, or nearly. In this list, the most descriptions are taken from Wikipedia, as I guess no one can expect having seen all these films ... otherwise I w...

Thank You 500,000 readers

HISTORY - The CUNARD - WHITE STAR Liner rms QUEEN ELIZABETH (1938-1972)

Over years, in my early youth, the QUEEN ELIZABETH was shaping my mind for the perfect ocean liner, despite having made my first experiences with a liner onboard the HANSEATIC (1), ex EMPRESS OF SCOTLAND, ex EMPRESS OF JAPAN. When leaning at the rail of HANSEATIC entering the port, my eyes where every where and I wished to by a camera, I took all in. And when seeing the QUEEN ELIZABETH with my own eyes, the nice behaving young boy turned into a tomboy, that my grandmére was no longer able to tame ... I did draw quite a lot of looks, back then. I found, while on research, this article and thought it interesting publishing in my blog: written and published by John Sheperd at liverpoolships.org editing and comments by Earl of Cruise I ( John Shepard ) joined the CUNARD LINE in March 1962 as an Assistant Purser and sailed the QUEEN ELIZABETH throughout that year, before transferring to the Liverpool-based CARINTHIA in November, where I remained as Crew Purser for the next five...

Starting rms EMPRESS OF BRITAIN from cold

rms EMPRESS OF BRITAIN, 1930, Cold Starting Canadian Pacific Steamships Ltd., Builders: John Brown, Clydebank by Stephen Carey, editing by Earl of Cruise rms EMPRESS OF BRITAIN - own collection   1 Overview of the machinery spaces 1.1 Boiler rooms The ship is (or was) a quadruple screw Canadian Pacific liner fitted with two Scotch fire-tube boilers at 200lb/in 2 , one Johnson water-tube boiler and eight Yarrow 5-drum water-tube boilers, operating at 425lb/in 2 , 725 ° F superheated.   In SI units this converts to 13.8bar saturated (198 ° C) for the Scotch boilers, and 29bar, 385 ° C superheated.   At 29bar the saturated temperature is 234 ° C, so the boilers operate at 151 ° C superheat. The boilers are arranged in 2 boiler rooms, one forward and one aft, separated by oil fuel tanks. In the forward boiler room are the 2 Scotch boilers, the Johnson boiler and two Yarrow boilers.   In the aft boiler room are the remaining 6 Yarrow boilers.   A profi...

HISTORY - The loss of ps CONNAUGHT, flagship of GALWAY LINE

The loss of GALWAY LINE´s CONNAUGHT intrigued me after a friends sending of a copy of  GALWAY ADVERTISER of Thu, Sep 15, 2016, about . Intuiged by an earlier finding about, I started a research for this article. The loss of the ps CONNAUGHT , ATLANTIC ROYAL MAIL STEAM NAVIGATION Co. or GALWAY LINE , October 8th 1860. The CONNAUGHT was launched to reverse the sliding fortunes of the J Orwell Lever’s GALWAY LINE, and had a severe blow to the company. Although the local press tried to make the most of the fact that of the 591 people on board, not one life was lost, the bad publicity soured the public towards GALWAY LINE, which was at the same time in financial trouble. by Earl of Cruise CONNAUGHT of ATLANTIC ROYAL MAIL STEAM NAVIGATION Co. or GALWAY LINE - courtsey Timothy Collins, Transatlantic Triumph and Heroic Failure: The Galway Line The ATLANTIC ROYAL MAIL STEAM NAVIGATION Co., GALLWAY LINE is one of the examples in the beginning of the Transatlantic steam age, th...

Destinations - Sicily arts and history a cruise onboard ANDREA

Because of an FB pruderie action I remembered a cruise to Sicily, its art and history showing, on board the late ANDREA. Cruise onboard ANDREA in the Mediterranean - a travel review. by Earl of Cruise   The Hercules monument in Kassel, which is listed in the UNESCO Worldheritage list! Delisted by FaceBook because of his "naked butt" ... ridiculous! overbearing! hypocritic! - courtsey GRIMM HEIMAT NORDHESSEN The Hercules monument in Kassel with a naked butt. Goes not at all, found Facebook. Now tourist administratives have put on a bathing suit. No one, neither the false US, or any other pruderie should be imposed on us European. And art is ART! Wether naked or not, and the prude and/or evangikalists have to withstand it. Period! The UNESCO Worldheritage HERKULES - Source: YouTube But it was reminding me on another statue, the charioteer of Mozia, which is now on loan in the BRITISH MUSEUM . But back to the cruise on board ANDREA , now SERENISSIMA, e...

HISTORY - ts / ss BREMEN and ts / ss EUROPA

Germany’s two luxury liners, BREMEN and EUROPA , have not only played an important part in their country’s mercantile revival, but have added also an immortal chapter to the history of transatlantic travel. Copy from Shipping Wonders of the World   From part 6 , published 17 March 1936 editing by Earl of Cruise ss / ts BREMEN in her early years - Source: Shipping Wonders of the World/Bundespresse Archiv The PRIDE OF A NATION - the NORDDEUTSCHER LLOYD quadruple-screw turbine express liner BREMEN . The keel of this ship was laid in June 1927. Her launch took place in August, 1928. In less than a year later, the Bremen made her first voyage to America, when she crossed the Atlantic from Cherbourg to New York in four days seventeen hours forty-two minutes, thus setting up a new record and gaining the coveted “Blue Riband”. During the passage the Bremen attained an average speed of 27.83 knots. ss / ts BREMEN in her early years - Source: W ikipedia For the pop...

HISTORY - SPIRIT OF PROGRESS the Australian luxury day express train

The Australian luxury day express train SPIRIT OF PROGRESS was the most important express train of VICTORIAN RAILWAYS , a state corporation of Victoria , and one of the most important trains in Down Under. The train is a masterpiece of ART DÉCO design from Down Under. The widely unknown train was in service from 1937 till 1986. First the SPIRIT OF PROGRESS did run from Melbourne to Albury , because of the broad gauge of VICTORIA RAILWAYS (1,600 mm). At the boarder between Victoria and New South Wales the passengers had to leave the SPIRIT OF PROGRESS and go on with their trip to Sidney on the standard gauged (1, 435 mm) train of the New South Wales Railway system. In 1962 the SPIRIT OF PROGRESS could run straight to Sydney. But was withdrawn in 1986, caused by the lack of paying passengers. by Earl of Cruise VICTORIAN RAILWAYS S Class steam locomotive 302 EDWARD HENTY trajecting the SPIRIT OF PROGRESS - courtesy © Weston Langford The late 1930's saw a new era in ...

Cruise Market - 1,81 Millionen Kreuzfahrtgäste aus Deutschland

Passagierzahlen 2015 by Earl of Cruise Der Kreuzfahrtmarkt 2015 stieg in Deutschland um 2,3% auf 1,81 Millionen Kreuzfahrtgäste auf Hochseeschiffen. Quelle: CLIA Deutschland Erstaunlich gering, auf den ersten Blick, fiel im vergangenen Jahr die Steigerung der Passagierzahlen in Deutschland aus. Es hat aber einen simplen Grund. Dem Markt fehlten Bettenkapazitäten. Die DEUTSCHLAND fiel durch den Konkurs der Eigner aus, und die beiden AIDA Neubauten aus Japan sollten eigentlich viel früher für AIDA buchbar und im Einsatz sein und Gäste über das Meer tragen. Allerdings legte  der Umsatz der Kreuzfahrtgesellschaften und Anbieter um 5,7% auf rund € 2,9 Milliarden, weil die Tagesrate um 4,9% auf € 181,86 von € 173,00 in 2014 (2013 € 171,00) stieg. Bei den durchschnittlichen Reisepreisen fällt auf, dass bei Reedereien aus Deutschland durchschnittlich € 1.580,00 fällig werden, während es bei internationalen Reedereien € 1.331,00 sind. Weiter gesunken ist die durchschnitt...

Politics and Society - Prudery banns Art in the Web

FACEBOOK the biggest social media plattform has done it again. Never learned! Their prudery algorythms banned again human cultural heritages because of NUDITY ... if it wern´t that serious, it could be hilarious. Art work of Rubens in Les Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique (MRBAB), posted on the Toerisme Vlaanderen FACEBOOK site was banned because of nudity. Hilarious, as FACEBOOK got a bloody nose for the same in 2017, including being heartly ridiculed. A morality standard that suits evangical flatearthers and other victorian double moralists. by Earl of Cruise While posting this article in various groups ... all of a sudden FACEBOOK blocked me for further postings in groups where I am a member ... If this is not censorship, then what else it is?  FACEBOOK’s overzealous censoring software (algorhythm) has brought the social media giant into controversy with increasing frequency, even as it faces intense criticism on another front for doing too little to prevent the...