Skip to main content

Thank You 500,000 readers

Heritage - Digitalisierung der Museen

Ist die Digitalisierung der Kunstwerke in Museen ein Fluch?
Oder ist die Digitalisierung vielleicht ein Segen?
by Earl of Cruise
French Liner NORMANDIE backing out of her New York pier during a night sailing in 1935.
Oil on canvas 15"x22"
courtesy of William G. Müller, marine artist
Sicher erinnert sich jeder in der Bundesrepublik Deutschland noch an die Aufregung als Autos mit monströs anmutenden Aufbauten durch die Straßen fuhren. Sie photographierten alles was sie vor ihre rotierenden Linsen bekamen. Ein weltweit bekanntes amerikanisches Unternehmen, welches uns bei der Suche im Internet behilflich ist - wofür wir unsere Nutzerdaten hergeben - scannte unsere Umgebung, Häuser, Gärten und alles was da so kreuchte und fleuchte ... Dieses Unternehmen lichtete auch, zur Digitalisierung, Kunstwerke in den Museen der Welt ab. Genauso digitalisiert es Bücher und stellt sie im weltweiten Netz zur Verfügung.
Einerseits wollten wir unsere Privatsphäre geschützt wissen, andererseits stellen wir bedenkenlos jedes noch so unwichtige Detail unseres Lebens in genau dieses Netz - für jeden und immer zugänglich.
Damals, und immer noch, hieß es Datenkrake oder Datenheuschrecke. Und als diese Unternehmen zuerst nicht auf unsere Proteste reagieren wollte, musste die Politik qua Gesetzesvorschrift handeln. Man kann also Lieschen Müller nicht mehr im Bikini im Vorgarten sehen.
Aber seien wir einmal ehrlich zu uns, jeder nutzt den Service dankbar und liefert als Bezahlung seine werberelevanten Daten.
Kritisch wird es allerdings, wenn wir die im Heimatland des digitalisierenden Unternehmens geltenden prüden Regeln der Darstellung von nackten Körpern übergestülpt bekommen - also in der Kunst. Balken über der Venus von Milo? Das ist dann Zensur für uns Kontinental Europäer. Auch hier half eine weltweite Protestwelle, dass sich besagtes Unternehmen beugen musste.
Da soll noch einer sagen, wir Verbraucher hätten keine Macht.
Das Unternehmen nutzt unsere gesammelten Daten für seine Werbekontakte und eigenen Subunternehmen. Soweit so gut. Wenn wir als Nutzer kontrollieren können welche Daten da auf "ewig" in den Servern des Unternehmens sind. Das "wo" und "wie" ist eine der Fragen, ebenso wie die nach deren Nutzung. Hier gilt EU und deutsches Datenschutzgesetz.
Aber was bedeutet das im Zusammenhang mit Museen?
Ist es ein Fluch, ein Sargnagel? Oder ist die Digitalisierung am Ende ein Segen?
Die Antwort ist zweischneidig.
Jeder kann das Angebot nutzen, und sollte es auch können. Denn Kunst, wie und welche auch immer, bildet uns. In Europa zahlt man in fast allen Museen Eintritt, egal ob sie privat oder öffentlich finanziert werden. Es ist quasi eine Betrachtungs- oder Anschau-Nutzungsgebühr. Aber sozial schwache Mitbürger sollten freien Eintritt bekommen. Der Staat, das Land und die Stadt finanzieren solche Einrichtungen, und hier sollte nicht gespart werden. Es geht um unser Gedächtnis.
Museen und deren Exponate sind ein Allgemeingut (Allmende). Museen verwalten, pflegen und bewahren nur die ausgestellten oder deponierten Kulturgüter, wie private Sammler es sollten. Die Artefakte und Kunstwerke, welche unsere Vorforderen geschaffen haben gehören nicht einem, sondern sind ein für die Menschheit zu verwaltendes Erbe.
Viele haben nicht die Möglichkeit mal eben zu einer besonderen Ausstellung quer über den Globus zu reisen, nach New York, Kapstadt, Sydney oder Tokio. Oder in spezielle Museen, wie z.B. Marinemuseen in London, in Greenich, in Paris, in Saint Nazaire, in New York oder in Madrid, um die Artefakte und Ausstellungen dort zu sehen. Hier ist die Digitalisierung ein Segen.
Und ich glaube nicht, dass es irgendeinen der Interessierten von einem Museumsbesuch abhalten wird. Derjenige, welcher es sich leistet, kann oder will, der fährt in das Museum seiner Wahl.
Interessant ist hierbei, dass ich kürzlich lesen musste, dass ein US amerikanischer Liebhaber der ss NORMANDIE nach dem Verbleib der Kunstwerke, des idealen aller Ozean Liners fragte. Es ging dabei um die Entfernung der Wandpanelen, die ursprünglich von Jean Dunand für die NORMANDIE geschaffen worden waren. Sie wurden im Zuge des Umbaus der CELEBRITY SUMMIT entfernt. Wo sie verbleiben ... keiner weiß es derzeit. Kulturgut gehört allen
Jean Dunands Wandpanele für die ss NORMANDIE gefertigt, zurechtgestutzt für die geringere Deckenhöhe im Gourmet Restaurant `Normandie´ in der CELEBRITY SUMMIT. Im April 2016 wurde das Restaurant zugunsten eines massentauglicheren Angebotes umgebaut. courteay CELEBRITY CRUISES
Es wurde ausgiebig auf facebook diskutiert. Der Fragende plädierte für eines der rein privat finanzierten Museen in der USA. So weit so gut, wenn es nicht in Konkurs gehen muss, wie das Seaport Museum in New York.
Nur die Begründung des Fragenden war hingegen etwas verquer. `Weil die ss NORMANDIE für den Dienst nach New York bestimmt gewesen sei, gehörten die Artefakte von Bord der ss NORMANDIE samt und sonders in die USA´.
Wenn dann gehörten alle Artefakte der ss NORMANDIE nach Frankreich, dem Land welches sie geschaffen hatte und dessen Kultur die ss NORMANDIE als der beste Botschafter in die Welt hinaus trug.
Ein Traum wäre es in der Tat, würden alle Kunstwerke der ss NORMANDIE im Nachhinein digitalisiert und der Öffentlichkeit zugänglich gemacht. So muss man nicht nach Chicago, Los Angeles, Saint Nazaire, Paris reisen. Die Recherche egal zur ss NORMANDIE oder jedem anderen Thema würde sich erleichtern. Auch wenn das Original in Augenschein zu nehmen, ein besonderer Moment ist, weil man vielleicht etwas entdeckt, was das digitale Bild nicht zeigt oder kann.
Stellen sie sich vor, man könnte durch die 3D Räume der ss NORMANDIE wandern. Aber als 2D am PC ist ebenfalls nicht verkehrt.
Aus der ss NORMANDIE ist alles über die Welt verstreut. In Museen und bei Privatsammlern, und die raren Stücke werden mit den Jahren immer teurer. Es wird für die Forschung zur ss NORMANDIE ein Segen sein, wenn alles noch existierende digitalisiert wäre.
Die ss NORMANDIE ist solch ein, der Menschheit gehörendes, Kulturgut.

Comments

Popular posts from this blog

Heritage - Austrian and Hungarian immigrants in USA

Austrian and Hungarian immigrants contributed immense to the US culture and economy. America, after its re-discovering by Christopher Columbus in 1492, was the first place of Austrian and Hungarian to immigrate to. It was the land of hope and possibilities, and the young USA, as the former colony, needed immigrants ... and these immigrants found vast opportunities in a country that was more or less "empitied" of humans, after the first contact with Europeans, and their, unknown to the indigen population and themselves, biological weapons - diseases for that the American natives had nothing to fight against, as they had been unknown to them, after eons of "isolation". by Earl of Cruise Emmigrants in the BALLIN STADT, a center for emmigrants initiated by Albert Ballin, after Cholera epidemiic in Hamburg 1892 - Source: BALLIN STADT Although some estimates suggest that the numbers of Austrians in the United States have represented less than one tenth of 1 p...

HISTORY - The Monster-ships that changed how we Travel at Sea

Our present days sea travel, with its `luxuries´ started with the Monster-ships after the turn from 19th to 20th century, and technical progress and innovations made us think "unbeatable" at sea ... This hybris and belive in the technological progress was destroyed when the TITANIC sank after its encounter off Newfoundland with an iceberg. The beauty salons, fitness rooms, swimming pools, firsts on German liners, and even wireless communications of today’s huge cruise ships all got their start with the `floating palaces´ of a century and a bit ago.   by Earl of Cruise ss GREAT WESTERN, of GREAT WESTERN STEAMSHIP COMPANY, constructed by genius Isambard Kingdom Brunel - Sourece: Engineers Walk ss GREAT BRITAIN of GREAT WESTERN STEAMSHIP COMPANY, constructed by genius Isambard Kingdom Brunel - Sourece: ART UK In the first half of 19th century steam started powering ships. No longer tedious and unpredictable voyages at sea. And with the groundbreaking game chan...

Ocean Liners in Movies or Films at Sea (updated Nov 2017)

For liners and the shipping companies movies and films had been a top marketing tool Movies or Films and liners at sea, had been intriguing me since I have read about in my youth in LUXUSLINER - BILDER EINER GROSSEN ZEIT by Lee Server ( THE GOLDEN AGE OF OCEAN LINERS ). But earlier, mot only since my first crossing, I was keen watching movies with liners in it, and disapointed, which was an understatement, when I realized the films have been made in a set ashore in some movie "factory". That was after my first crossing.   by Earl of Cruise an essay in progress `Sabrina´, Humphrey Bogart in the office, while LIBERTÉ is sailing out of New York harbor - screenshot Ocean liners, especially those of the luxury category, had been the location of dramas, love stories, thrillers, suspense and catastrophies sinde film was born, or nearly. In this list, the most descriptions are taken from Wikipedia, as I guess no one can expect having seen all these films ... otherwise I w...

HISTORY - ts / ss BREMEN and ts / ss EUROPA

Germany’s two luxury liners, BREMEN and EUROPA , have not only played an important part in their country’s mercantile revival, but have added also an immortal chapter to the history of transatlantic travel. Copy from Shipping Wonders of the World   From part 6 , published 17 March 1936 editing by Earl of Cruise ss / ts BREMEN in her early years - Source: Shipping Wonders of the World/Bundespresse Archiv The PRIDE OF A NATION - the NORDDEUTSCHER LLOYD quadruple-screw turbine express liner BREMEN . The keel of this ship was laid in June 1927. Her launch took place in August, 1928. In less than a year later, the Bremen made her first voyage to America, when she crossed the Atlantic from Cherbourg to New York in four days seventeen hours forty-two minutes, thus setting up a new record and gaining the coveted “Blue Riband”. During the passage the Bremen attained an average speed of 27.83 knots. ss / ts BREMEN in her early years - Source: W ikipedia For the pop...

Thank You 500,000 readers

HISTORY - The CUNARD - WHITE STAR Liner rms QUEEN ELIZABETH (1938-1972)

Over years, in my early youth, the QUEEN ELIZABETH was shaping my mind for the perfect ocean liner, despite having made my first experiences with a liner onboard the HANSEATIC (1), ex EMPRESS OF SCOTLAND, ex EMPRESS OF JAPAN. When leaning at the rail of HANSEATIC entering the port, my eyes where every where and I wished to by a camera, I took all in. And when seeing the QUEEN ELIZABETH with my own eyes, the nice behaving young boy turned into a tomboy, that my grandmére was no longer able to tame ... I did draw quite a lot of looks, back then. I found, while on research, this article and thought it interesting publishing in my blog: written and published by John Sheperd at liverpoolships.org editing and comments by Earl of Cruise I ( John Shepard ) joined the CUNARD LINE in March 1962 as an Assistant Purser and sailed the QUEEN ELIZABETH throughout that year, before transferring to the Liverpool-based CARINTHIA in November, where I remained as Crew Purser for the next five...

ss NORMANDIE 1935 - 1942 IX

s s / te NORMANDIE starting from cold Owners: COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE BUILDERS: PENH Ö ET, St. Nazaire, France   by Stephen Carey © , editing by Earl of Cruise   This document is almost exclusively about the engineering aspects of NORMANDIE , mainly on how to start her up from cold. If you are looking for photos of the passenger spaces, there is a plethora of them on the web, in Facebook groups - Admirers of the ss Normandie , ss Normandie photographic file , The French Ocean Liners / Les Paquebots Fran ç ais , ss Normandie , GREAT LINERS OF THE PAST & PRESENT , and others, Pinterest and in articles about NORMANDIE here in the blog, please see at the end of the article. Using "ss" for NORMANDIE is quite incorrect, as NORMANDIE was a Turbo Electric vessel and not a steamship, therefore NORMANDIE should be adressed as "te".   by Earl of Cruise te / ss NORMANDIE berthed in Le Havre, Gare Maritime May 29th, 1935 - colouring courtesy ...

HISTORY - HAMBURG-SÜD and the CAP express liner

The CAP express liners of HAMBURG-SÜD, CAP FINISTERRE, CAP TRAFALGAR, CAP POLONIO and CAP ARCONA, are known worldwide for their luxury, renowned service on board and grandeur. Their successors of the 60s, the CAP SAN vessels, have not been that elegant, but truly first class and were known as the "White Swans" of the Atlantic. by Earl of Cruise HAMBURG-SÜD´s SANTA TERESA in Santos - courtesy HAMBURG-SÜD Since its formation in 1871, HAMBURG-SÜDAMERIKANISCHE DAMPFSCHIFFFAHRTS-GESELLSCHAFT ( HSDG or HAMBURG-SÜD ) has evolved from a conventional freight and passenger shipping company into a global operating transport logistics organisation. Today, it ranks among the world's ten largest container shipping lines and is one of the leading providers in the North-South trades. T ill recently it was a member of the successful Oetker Group, one of the largest and best-known family enterprises in Germany. The heirs and owners sold HAMBURG-SÜD to the Danish MAERSK Group ...

HISTORY - PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMPANY

The PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMANY was existing for "just" one hundred years and was in her heydays a backbone for the development of the US West. The PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMPANY was founded April 18, 1848, as a joint stock company under the laws of the State of New York by a group of New York City merchants, William H. Aspinwall , Edwin Bartlett, Henry Chauncey, Mr. Alsop, G.G. Howland and S.S. Howland. These merchants had acquired the right to transport mail under contract from the United States Government from the Isthmusof Panama to California awarded in 1847 to one Arnold Harris. The company was sold 1938 last to AMERICAN PRESIDENT LINES , existing only on the paper, was closed down in 1949.   by Earl of Cruise CALIFORNIA , PACIFIC MAIL's first ship - Source: Wikipedia   CALIFORNIAwas the first steamer built by the PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMPANY and she was launched May 19, 1848. She sailed from New York for Panama, via Cape Horn, on October 6, 1848...

HISTORY - FRENCH LINE - COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE, a review - Part II Belle Epoque

The COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE, known since the Belle Epoque as FRENCH LINE in the English speaking world (or TRANSAT or CGT), had its origins in 1861.  by Earl of Cruise E mperor Napoléon III. wanted strengthening the French primacy on the oceans and an adequate mail line for the French mail. The 1855 established COMPAGNIE GÉNÉRALE MARITIME of the Péreire brothers was the core for the new company. This company´s headquarter was, as any major business in France, situated in Paris, while the homeport of the vessels had been Le Havre for the North Atlantic and Marseille for the route to the Orient and Africa. Houseflag of COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE S.A. - soure: ebay "On   limited space, we put our country on display", a crewmember declared once. And no other line put in more of its national personality into its product than COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE . After the French - Prussian/German war of 1870/71 France had to sig...