Skip to main content

Thank You 500,000 readers

Heritage - Digitalisierung der Museen

Ist die Digitalisierung der Kunstwerke in Museen ein Fluch?
Oder ist die Digitalisierung vielleicht ein Segen?
by Earl of Cruise
French Liner NORMANDIE backing out of her New York pier during a night sailing in 1935.
Oil on canvas 15"x22"
courtesy of William G. Müller, marine artist
Sicher erinnert sich jeder in der Bundesrepublik Deutschland noch an die Aufregung als Autos mit monströs anmutenden Aufbauten durch die Straßen fuhren. Sie photographierten alles was sie vor ihre rotierenden Linsen bekamen. Ein weltweit bekanntes amerikanisches Unternehmen, welches uns bei der Suche im Internet behilflich ist - wofür wir unsere Nutzerdaten hergeben - scannte unsere Umgebung, Häuser, Gärten und alles was da so kreuchte und fleuchte ... Dieses Unternehmen lichtete auch, zur Digitalisierung, Kunstwerke in den Museen der Welt ab. Genauso digitalisiert es Bücher und stellt sie im weltweiten Netz zur Verfügung.
Einerseits wollten wir unsere Privatsphäre geschützt wissen, andererseits stellen wir bedenkenlos jedes noch so unwichtige Detail unseres Lebens in genau dieses Netz - für jeden und immer zugänglich.
Damals, und immer noch, hieß es Datenkrake oder Datenheuschrecke. Und als diese Unternehmen zuerst nicht auf unsere Proteste reagieren wollte, musste die Politik qua Gesetzesvorschrift handeln. Man kann also Lieschen Müller nicht mehr im Bikini im Vorgarten sehen.
Aber seien wir einmal ehrlich zu uns, jeder nutzt den Service dankbar und liefert als Bezahlung seine werberelevanten Daten.
Kritisch wird es allerdings, wenn wir die im Heimatland des digitalisierenden Unternehmens geltenden prüden Regeln der Darstellung von nackten Körpern übergestülpt bekommen - also in der Kunst. Balken über der Venus von Milo? Das ist dann Zensur für uns Kontinental Europäer. Auch hier half eine weltweite Protestwelle, dass sich besagtes Unternehmen beugen musste.
Da soll noch einer sagen, wir Verbraucher hätten keine Macht.
Das Unternehmen nutzt unsere gesammelten Daten für seine Werbekontakte und eigenen Subunternehmen. Soweit so gut. Wenn wir als Nutzer kontrollieren können welche Daten da auf "ewig" in den Servern des Unternehmens sind. Das "wo" und "wie" ist eine der Fragen, ebenso wie die nach deren Nutzung. Hier gilt EU und deutsches Datenschutzgesetz.
Aber was bedeutet das im Zusammenhang mit Museen?
Ist es ein Fluch, ein Sargnagel? Oder ist die Digitalisierung am Ende ein Segen?
Die Antwort ist zweischneidig.
Jeder kann das Angebot nutzen, und sollte es auch können. Denn Kunst, wie und welche auch immer, bildet uns. In Europa zahlt man in fast allen Museen Eintritt, egal ob sie privat oder öffentlich finanziert werden. Es ist quasi eine Betrachtungs- oder Anschau-Nutzungsgebühr. Aber sozial schwache Mitbürger sollten freien Eintritt bekommen. Der Staat, das Land und die Stadt finanzieren solche Einrichtungen, und hier sollte nicht gespart werden. Es geht um unser Gedächtnis.
Museen und deren Exponate sind ein Allgemeingut (Allmende). Museen verwalten, pflegen und bewahren nur die ausgestellten oder deponierten Kulturgüter, wie private Sammler es sollten. Die Artefakte und Kunstwerke, welche unsere Vorforderen geschaffen haben gehören nicht einem, sondern sind ein für die Menschheit zu verwaltendes Erbe.
Viele haben nicht die Möglichkeit mal eben zu einer besonderen Ausstellung quer über den Globus zu reisen, nach New York, Kapstadt, Sydney oder Tokio. Oder in spezielle Museen, wie z.B. Marinemuseen in London, in Greenich, in Paris, in Saint Nazaire, in New York oder in Madrid, um die Artefakte und Ausstellungen dort zu sehen. Hier ist die Digitalisierung ein Segen.
Und ich glaube nicht, dass es irgendeinen der Interessierten von einem Museumsbesuch abhalten wird. Derjenige, welcher es sich leistet, kann oder will, der fährt in das Museum seiner Wahl.
Interessant ist hierbei, dass ich kürzlich lesen musste, dass ein US amerikanischer Liebhaber der ss NORMANDIE nach dem Verbleib der Kunstwerke, des idealen aller Ozean Liners fragte. Es ging dabei um die Entfernung der Wandpanelen, die ursprünglich von Jean Dunand für die NORMANDIE geschaffen worden waren. Sie wurden im Zuge des Umbaus der CELEBRITY SUMMIT entfernt. Wo sie verbleiben ... keiner weiß es derzeit. Kulturgut gehört allen
Jean Dunands Wandpanele für die ss NORMANDIE gefertigt, zurechtgestutzt für die geringere Deckenhöhe im Gourmet Restaurant `Normandie´ in der CELEBRITY SUMMIT. Im April 2016 wurde das Restaurant zugunsten eines massentauglicheren Angebotes umgebaut. courteay CELEBRITY CRUISES
Es wurde ausgiebig auf facebook diskutiert. Der Fragende plädierte für eines der rein privat finanzierten Museen in der USA. So weit so gut, wenn es nicht in Konkurs gehen muss, wie das Seaport Museum in New York.
Nur die Begründung des Fragenden war hingegen etwas verquer. `Weil die ss NORMANDIE für den Dienst nach New York bestimmt gewesen sei, gehörten die Artefakte von Bord der ss NORMANDIE samt und sonders in die USA´.
Wenn dann gehörten alle Artefakte der ss NORMANDIE nach Frankreich, dem Land welches sie geschaffen hatte und dessen Kultur die ss NORMANDIE als der beste Botschafter in die Welt hinaus trug.
Ein Traum wäre es in der Tat, würden alle Kunstwerke der ss NORMANDIE im Nachhinein digitalisiert und der Öffentlichkeit zugänglich gemacht. So muss man nicht nach Chicago, Los Angeles, Saint Nazaire, Paris reisen. Die Recherche egal zur ss NORMANDIE oder jedem anderen Thema würde sich erleichtern. Auch wenn das Original in Augenschein zu nehmen, ein besonderer Moment ist, weil man vielleicht etwas entdeckt, was das digitale Bild nicht zeigt oder kann.
Stellen sie sich vor, man könnte durch die 3D Räume der ss NORMANDIE wandern. Aber als 2D am PC ist ebenfalls nicht verkehrt.
Aus der ss NORMANDIE ist alles über die Welt verstreut. In Museen und bei Privatsammlern, und die raren Stücke werden mit den Jahren immer teurer. Es wird für die Forschung zur ss NORMANDIE ein Segen sein, wenn alles noch existierende digitalisiert wäre.
Die ss NORMANDIE ist solch ein, der Menschheit gehörendes, Kulturgut.

Comments

Popular posts from this blog

Ocean Liners in Movies or Films at Sea (updated Nov 2017)

For liners and the shipping companies movies and films had been a top marketing tool Movies or Films and liners at sea, had been intriguing me since I have read about in my youth in LUXUSLINER - BILDER EINER GROSSEN ZEIT by Lee Server ( THE GOLDEN AGE OF OCEAN LINERS ). But earlier, mot only since my first crossing, I was keen watching movies with liners in it, and disapointed, which was an understatement, when I realized the films have been made in a set ashore in some movie "factory". That was after my first crossing.   by Earl of Cruise an essay in progress `Sabrina´, Humphrey Bogart in the office, while LIBERTÉ is sailing out of New York harbor - screenshot Ocean liners, especially those of the luxury category, had been the location of dramas, love stories, thrillers, suspense and catastrophies sinde film was born, or nearly. In this list, the most descriptions are taken from Wikipedia, as I guess no one can expect having seen all these films ... otherwise I w

Thank You 500,000 readers

HISTORY - The CUNARD - WHITE STAR Liner rms QUEEN ELIZABETH (1938-1972)

Over years, in my early youth, the QUEEN ELIZABETH was shaping my mind for the perfect ocean liner, despite having made my first experiences with a liner onboard the HANSEATIC (1), ex EMPRESS OF SCOTLAND, ex EMPRESS OF JAPAN. When leaning at the rail of HANSEATIC entering the port, my eyes where every where and I wished to by a camera, I took all in. And when seeing the QUEEN ELIZABETH with my own eyes, the nice behaving young boy turned into a tomboy, that my grandmére was no longer able to tame ... I did draw quite a lot of looks, back then. I found, while on research, this article and thought it interesting publishing in my blog: written and published by John Sheperd at liverpoolships.org editing and comments by Earl of Cruise I ( John Shepard ) joined the CUNARD LINE in March 1962 as an Assistant Purser and sailed the QUEEN ELIZABETH throughout that year, before transferring to the Liverpool-based CARINTHIA in November, where I remained as Crew Purser for the next five

Starting rms MAURETANIA from cold

rms MAURETANIA, 1907, Cold Starting CUNARD LINE Ltd., Builders: SWAN, HUNTER & WIGHAM RICHARDSON. Newcastle on Tyne by Stephen Carey, engineer, editing by Earl of Cruise rm s M AURETANIA © Stephen Carey 1 Overview of machinery spaces 1.1 Boiler rooms MAURETANIA is (or was) a quadruple screw Cunard liner fitted with 2 single-ended and 23 double-ended boilers, operating at 195lb/in2.   These boilers are arranged six in 3 boiler rooms (4,3   & 2; note that Cunard numbers forward to aft compared to White Star which numbers aft to forward), and five in No1 Boiler Room (the foremost one) where the fine lines of the ship only allow 2 abreast at the forward end of this boiler room. No1 Boiler Room also houses the two single ended boilers used for hotel services and auxiliary supplies in port.   The double-ended boilers are fired for transatlantic passages up to full speed and primarily used for main propulsion. Combustion air for the boilers is provided by forc

ss NORMANDIE 1935 - 1942 IX

s s / te NORMANDIE starting from cold Owners: COMPAGNIE GÉNÉRALE TRANSATLANTIQUE BUILDERS: PENH Ö ET, St. Nazaire, France   by Stephen Carey © , editing by Earl of Cruise   This document is almost exclusively about the engineering aspects of NORMANDIE , mainly on how to start her up from cold. If you are looking for photos of the passenger spaces, there is a plethora of them on the web, in Facebook groups - Admirers of the ss Normandie , ss Normandie photographic file , The French Ocean Liners / Les Paquebots Fran ç ais , ss Normandie , GREAT LINERS OF THE PAST & PRESENT , and others, Pinterest and in articles about NORMANDIE here in the blog, please see at the end of the article. Using "ss" for NORMANDIE is quite incorrect, as NORMANDIE was a Turbo Electric vessel and not a steamship, therefore NORMANDIE should be adressed as "te".   by Earl of Cruise te / ss NORMANDIE berthed in Le Havre, Gare Maritime May 29th, 1935 - colouring courtesy

HISTORY - Traveling with airliner LZ 129 HINDENBURG was the most luxurious airtravel

The real airliner LZ 129 HINDENBURG enabled the most luxurious airtravel for decades. Imagine, gliding through the air while the landscape or the sea below can be seen ... LZ 129 HINDENBURG marks the climax of airship construction. On May 6, 1937, the story of civilian airship ended in a tragedy. In Lakehurst, New Jersey, the largest flying object and has been with the similar sized LZ 130 GRAF ZEPPELIN II the most luxurious of all time. How this came about can be reconstructed logically, a series of fatal physics concatenations . The airship LZ 129 HINDENBURG marks the climax of airship construction. It was in its time the fastest and most exclusive traveling object between Europe and America. The challenges of the construction of the giant of the heaven were immense. by Earl of Cruise LZ 129 HINDENBURG, 1936, in Lakehurst - digital copy of a coloured cover photo, originally by Bill Schneider, published in Dan Grossman´s book ` ZEPPELIN HINDENBURG: AN ILLUSTRATED HI

HISTORY - ts / ss BREMEN and ts / ss EUROPA

Germany’s two luxury liners, BREMEN and EUROPA , have not only played an important part in their country’s mercantile revival, but have added also an immortal chapter to the history of transatlantic travel. Copy from Shipping Wonders of the World   From part 6 , published 17 March 1936 editing by Earl of Cruise ss / ts BREMEN in her early years - Source: Shipping Wonders of the World/Bundespresse Archiv The PRIDE OF A NATION - the NORDDEUTSCHER LLOYD quadruple-screw turbine express liner BREMEN . The keel of this ship was laid in June 1927. Her launch took place in August, 1928. In less than a year later, the Bremen made her first voyage to America, when she crossed the Atlantic from Cherbourg to New York in four days seventeen hours forty-two minutes, thus setting up a new record and gaining the coveted “Blue Riband”. During the passage the Bremen attained an average speed of 27.83 knots. ss / ts BREMEN in her early years - Source: W ikipedia For the populac

Germany and HAPAG - A Journey through History

HAMBURG-AMERIKANISCHEPACKETFAHRT ACTIEN GESELLSCHAFT - HAPAG or HAMBURG AMERICA LINE is reflecting, as Germany, the LLOYD of Bremen, two times of rsing and two times of devasting downfall and a third rise. BORUSSIA , 1856, First Day Cover 1956 of Deutsche Bundespost - own collection Once Germany´s biggest shipping line HAPAG / HAMBURG-AMERIKANISCHE PACKETFAHRT ACTIEN GESELLSCHAFT-LLOYD, merged with it former old Hanseatic rival NORDDEUTSCHER LLOYD in 1970, to now HAPAG-LLOYD, had its peaks and downs, but rose each time on its own to new hights, without any state subsidies. As German mail subsidiaries did never cover the costs for purchasing or mainting the vessels ordered for the specific German mail lines.   by Earl of Cruise In this article I used most German Wikipedia links, as they proved to be mostly of better research quality, and surprisinf to me, some English lines and liners have only German written articles, for the others, English Wiki links are to find

HISTORY - AUSTRO AMERICANA the Austro-Hungary shipping line into the new world

Not many know about the Austro-Hungary shipping line, AUSTRO AMERICANA , which sailed out of Trieste to the Americas. Austro-Hungary and shipping? You may ask ... you may have heard about Vienna Walz, coffe house culture, Hotel Sacher and its famous chocolate cake, the Prater, chateau Schönbrunn, the Fiakers - the famous horse carriages and such things. But passenger shipping lines? There has been AUSTRO AMERICANA and ÖSTERREICHISCHER LLOYD , renamed in LLOYD TRIESTINO after 1918 and after purchased by EVERGREEN renamed in Italia Marittima. The actual company ÖSTERREICHISCHER LLOYD is a new formed management company situated in Austria.   by Earl of Cruise KAISER FRANZ JOSEH I. the biggest liner of AUSTRO AMERICANA - own collextion Parts of my family lived for a long time in the Austro-Hungary empire, which can be qualified as a "United Nations of the Balkan". Having traces into Austria-Hungay, the realm of Hungary in special, it is a pleasure for me making thes

HISTORY - rms MAJESTIC - Hand in Hand with rms TITANIC

TITANIC and MAJESTIC (1890), both Royal Mail Ships, hand in hand? How so? The review of João Martins will show. by João Martins , editing by Earl of Cruise And WHITE STAR LINE was more than only a shipping line which employed rms TITANIC. WHITE STAR was company with a great heritage and introduced many innovations which became standards. Founded by Thomas Henry Ismay , originally from Maryport, and shareholders amoung whom had been HARLAND&WOLFF . Later the Irish shipbuilder, located in Belfast, built all ships for WHITE STAR. rms MAJESTIC as built by HARLAND&WOLFF - Sour ce: Wikipedia ( original seize ) T he rms MAJESTIC was a 9,965 GRT British ocean liner built by HARLAND & WOLFF for WHITE STAR LINE and completed in 1890. Her career was profoundly intertwined with rms TITANIC. In the late 1880s competition for the Blue Riband, the award for the fastest Atlantic crossing, was fierce amongst the major shipping lines. At the time the prize belonged to CUNA RD